poniedziałek, 8 października 2012

Obserwacje

Mam wiele zdjęć ptaków, które wykonałam podczas podróży po Polsce. Zapraszam do galerii zdjęć:-) Opiszę tu krótko biegusa zmiennego (Calidris alpina), którego zdjęcia mam w mojej galerii. Jest to mały ptak brodzący z rodziny bekasowatych. W Polsce spotyka się na przelotach w marcu-maju i lipcu-listopadzie dwa podgatunki - C. a. schinzii (gniazdujący w kraju) i C. a. alpina pochodzący z terenów położonych dalej na północ. W ostatnich latach odnotowano lęgi na Bagnach Biebrzańskich, przy ujściu Redy do Zatoki Puckiej, w delcie Świny i nad Jeziorem Łebsko. Ja właśnie zaobserwowałam biegusa w roku 2009 w lipcu na wczasach w Rewie. Spacerował sobie na cypelku między Zatoką Pucką a Zatoką Gdańską. Ostatnio pasjonują mnie ptaki wodne - perkozy. Są to ptaki, które żyją stadnie i lubią nurkować. Kupiłam w tym roku ponton, aby móc podpływać bliżej nich i obserwować ich rodzinne życie. Udało mi się sfotografować je z młodymi, które wcale nie bały się pontonu i popływały całkiem blisko. Młode perkozy tuż po wykluciu z jaj pływają na grzbietach rodziców. Po tygodniu próbują już same pływać i obserwują bacznie rodziców. Po kilku tygodniach usiłują naśladować swoich rodziców i robią dokładnie to, co oni. Wygląda to jak odbicie lustrzane;) Uczą się nurkować i łowić rybki. Ciekawe jest ubarwienie młodych perkozów. Są one białe w czarne paski na szyi i głowie - mają takie barwy ochronne i chwilami wyglądają groźnie - przypominają węże jak chcą odstraszyć obcych:) Gdy się zbliżałam do nich na początku, to uciekały szybko, ale później nie bały się i podpływały blisko pontonu. Obserwowałam jak ich rodzice łowili rybki i ich nimi karmili i jak ich potem uczyli łowić. To jest naprawdę fajne przeżycie. Na zbiorniku wodnym o nazwie Malina w Opolu zaobserwowałam w lipcu tego roku (2010) trzy rodziny perkozów. Jedna rodzina miała dzieci całkiem malutkie i pływała z nimi na grzbiecie. Były tu tylko dwa młode. W kolejnej rodzinie młode były już starsze i same pływały, piszczały i czekały na karmienie:) Były tu trzy małe perkozy. W trzeciej rodzinie były też trzy małe perkozy, ale były już starsze, bo same polowały i były częściowo wybarwione na głowie już tak jak ich rodzice. Zdjęcia tych perkozów z Maliny z lipca 2010 załączyłam w mojej galerii zdjęć ptaków. Zapraszam serdecznie do ich obejrzenia:-)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz